tisdag, november 07, 2006

Eric Gadd

Samtliga studioalbum.














Skulle rafsa ihop ett kollage av konvoluten men efter att ha lånat bilder från hans hemsida såg jag att de var i ett fulformat som satte stopp för det. Och jag orkar inte börja om.
Strunt i det.
Eric är Sveriges funk-soul-kung och har gjort mycket bra. Och ska vi snacka speciella minnen är Floating det album jag kommer att tänka på först. Men det borde ha varit det sista. Jag var ju inte nykter.

En kompis och jag hade under en kräftskiva just sjungit 14 låtsasfinska verser av en sång vi skrev där och då, helt improviserat. Det var full gas och applåderna stormade. Men efter den sista versen bestämde jag mig för att lägga mig och vila lite. På en brygga. Någon tyckte att det var mindre smart och bad mig åtminstone ligga på gräsmattan. Sagt och gjort.

Efter en stund kände jag inte bara den kalla augustinatten nafsa i mina kinder. Ljuv musik började klarna i mitt undermedvetna. Jag var på väg tillbaka från den mörka sidan. Någon hade ställt en bergsprängare med Eric Gadds Floating på ganska hög volym, intill mitt huvud. Omtänksamt.

Floating hade alltså kunnat bli sinking, men blev sobering. Tack Linda och Håkan. : )