tisdag, november 07, 2006

Ebba Grön - 1978-1982










"Vi startar ett punkband! Ja, vad ska vi kalla oss?"

Så där kanske det lät i Rågsved när det begav sig. Men även i Hultsfred 1986 när jag och några kompisar startade vårt coverband på Hasses vind. Jag hade mest erfarenhet av trummor då jag varit "lärling" hos min kompis Tommy, som började spela vid 3 års ålder och som idag är en mycket kompetent trummis i Lifvens. Övriga bandmedlemmar greppade det instrument som var ledigt och Hasse fick även ta sångmicen. Sen började vi.

Black Sabbaths Paranoid, diverse Ramones, Sex pistols och Ebba grön stod på repertoaren och vi var kungar i ett par år. Flak med folköl och sena nätter, precis som de stora stjärnorna gjorde, lade grunden till våra spelningar, som till slut betalade sig då vi fick chansen att göra ett gig med riktigt PA. Wow, jag kunde höra trummorna. Och när jag tittade upp stod folk framför scenen och skrek. Kanske av att det lät så illa. Kanske för att de kände igen låtarna. Oavsett så var detta min absolut bästa tid i livet. Just då i alla fall.

Tack Ebba grön och tack Thåström för att vi fick åka snålskjuts.

Ja, just det. Låtarna på plattan. Vackrast: Uppgång & fall. Mest gripande: Die Mauer. Kortast: Totalvägra. Klassisk: Staten & Kapitalet. Röjigast: 800 grader. Och sådär kan man hålla på.