tisdag, oktober 10, 2006

The Cardigans

Gran Turismo
Long gone before daylight
Super extra gravity









Sa jag att de var från småland? Det börjar bli tjatigt det här. Ännu ett kanonband och de som känns mest internationellt gångbara. Jag fastnade aldrig för deras första plattor. Soundet var allmänt taskigt och lite för gulligt. Som en cardigan på en biologilärare. Men i och med Gran Turismo fick Svensson & Co. utlopp för sina dolda hårdrocksrötter. Och då blev även jag nöjd.

Gran Turismo är lite som Kents Isola. Men mer om den längre fram. Erase/rewind är bland de bästa och i My favourite game kan jag fortfarande reta mig på att det händer något med ena kanalen i sista refrängen, om jag inte minns fel. Avsiktligt eller inte. Vad vet jag?

Long gone... är en milstolpe och innehåller nästan bara bra låtar. Produktionen är skitsnygg och i You're the storm gör Nina någon slags snygg höjning i slutet. följt av A-a-a-aa-aa. Men den absolut bästa låten är Live and learn.

Super extra gravity har jag inte blivit lika bra vän med även om den är hyfsat bra. Låtar som sticker ut är dock Overload och Good morning Joan.