måndag, oktober 09, 2006

Bruce Springsteen

Born in the U.S.A.
The Rising
Tracks









Äntligen. The Boss är en favorit i hyllan, även om just cdversionen av honom begränsar sig till just dessa plattor. Men sammantaget har jag nog det mesta studiomaterial av honom på vinyl, cd och iTunes-filer. Men nu är det cdhyllan vi snackar om och då är det dessa.

Vad är då The Boss för mig? Ja, en massa saker som till exempel den starkaste konsertupplevelsen - Stadion 2000-something, kommer inte ihåg år. Kommer bara ihåg att jag hade gråten i halsen och blev lite paff själv att en konsert kunde framkalla det, inte bara den första gången jag såg min blivande fru i brudklänning. Undrar varför det blir på det sättet med känslorna. Det var i alla fall mäktigt.

Born in the U.S.A. var en riktig partyrökare (OBS: gammalt uttryck, typ 1986) när den kom och efter att ha spelat sönder titelspåret har jag hoppat över det varje gång plattan åker på. Det är samtidigt förbannat kul att Ronald Reagan, under sin presidenttid, ville adoptera låten eftersom den var så patriotisk. Om han hade lyssnat på texten hade han tänkt om.

The Rising kom året efter 9/11 och är kuslig på något sätt. Jag vet inte hur mycket av 9/11 som finns i den medvetet men den leder till eftertanke.

Tracks med sina 66 låtar är en skatt enligt mitt tycke. Även om de låtarna inte fick plats på albumen är de ändå riktigt bra och det hade kunnat släppas fler dubbelalbum vid tiden för deras tillkomst. Men det var kanske inte kommersiellt gångbart.

Bruce kommer jag alltid bära med mig. Och tyvärr, Uffe, du kommer aldrig kunna flörta med mig i dina rutiga skjortor eller Bossiga stil.